Grunnkurs i seiling med Optimistjolle - høsten 2017

Kurset starter Mandag 21. august. Informasjon om kurset og påmeldingsinformasjon her

Seilkurs for elever ved Krossen skole

VSF har søkt på utlyste midler fra Kristiansand kommune, og fått støtte til å gjennomføre seiling for elever ved Krossen skole. Geir Tufteland og Jan Otto Jahnsen var  hhv. prosjektleder og koordinator/kursleder. Første samling og prøveseiling ble avholdt 1. juni. Bjørn Stien stilte SY Crisoline til disposisjon, og vi fikk en flott tur ut i Vestergapet. De neste to samlingene ble avholdt hhv. 17. og 20. august.

Krossen 2

Bjørn Stein gir kyndig veiledning til Emmeline Ropstad, som sammen med de øvrige deltagerne fikk styre skuta både for motordrift og under seil.

Krossen 1

Fra venstre Jonas Tufteland, Leif Kristoffer Aslesen, Emmeline Ropstad, Erlend Årøy og koordinator/kursleder Jan Otto Jahnsen

Innføringskurs i seiling for kvinner våren 2017

Lett blanding av teori og praksis ombord i havseiler. Kurset ble avholdt med Jesper Magnussen og Bjørn Stien som kursledere.

Det var fire deltagere.

Tidligere avholdte kurs

Båtførerprøven

30. mars, 6. April og 20. April 2017

Einar Øslebye har lang erfaring fra seilas langs norskekysten. Han har undervist sjøvett i mange år.

Sentrale temaer gjennomgås. Selvstudier på enkelte tema.

Kursavgift:  NOK 1000,- Eksamensavgift: NOK 704,-

Påmelding  til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. innen 28.03

Oppgi navn, alder, tlf. nr. og e-postadresse.

Poster

Lavterskel seilkurs for regattaseilere

Ove Bessesen, 15. mars og 29. mars  2017

Tekst og foto: Geir Tufteland

For alle medlemmer av VSF og CSF - med mannskap. Merittert skipper Ove Bessesen gav fremmøte  informasjon og tips om strategi, taktikk og trim før - og under - regatta.

Ove og resten av laget i eXpence har i 2016 stort sett vunnet alle lokale og regionale regattaer båten har deltatt i. Også tidligere år har båten regelmessig vært på toppen av resultatlistene, både lokalt, regionalt og. Ove og eXpence har også svært gode resultater å vise til i regattaer lenger nord-vest og nord-øst i landet. Ove  har derfor svært gode forutsetninger for å gi andre gode råd og tips om hvordan båtfart kan økes og hvordan man fortløpende bør tenke for å sikre gode veivalg i en regatta. Det første kurset i en rekke på tre ble avholdt i august 2016. Da fortalte Ove om ambisjonsnivå og forberedelse til regatta.

Ambisjonsnivå

Det som er viktig for skippere å tenke gjennom før sesongen starter er å avklare med mannskapet hva som skal være sesongens mål og hva som skal være ambisjonsnivået på regattabanen. Her finnes det jo ingen fasitsvar som passer for alle, kun løsninger som passer for det enkelte lag. Ønsker man å ha en hyggelig kveld på fjorden sammen med andre båter og ikke bryr seg vesentlig om plasseringen på resultatlisten, ja da er det gode muligheter for å lykkes nettopp med det. For mange kan frisk luft etter en lang arbeidsdag og det sosiale møtepunktet på bryggen akkurat det man er fornøyd med. Har man  høyere ambisjoner, rent sportslig, bør disse ambisjonene formuleres og vurderes. Hva skal til for å oppnå dem?

Ove Bessesen

Ove Bessesen, Skipper på Expence

Forberedelse til regatta

Ove har absolutt ingen nedsettende kommentarer som skippere  og lag som hygger seg på fjorden i jovial seilas. Men, det er vel et faktum at alle som deltar i en regatta forsøker å gjøre så godt de kan - der og da. Innholdet i kurset er tilpasset seilere som søker forbedringer i egne prestasjoner og resultater. Tips som fremkom på første kurskveld i august var blant annet båtens vekt. Har du 500 liter diesel på tanken, da er ikke båten helt  i regattamodus. Har båten groe og rur under vannlinjen før høstens seilaser, vil du kunne miste mange plasser dersom konkurrenstene har fått rengjort og vasket båten under vannlinja. Et 20 kilos dregg i baugen med 20 meter kjetting er nødvendig på langtur om sommeren, men vurder å ta den ut når du skal seile regatta. Det er viktig å søke vektreduksjon av utstyr og inventar, men ikke bli fanatisk. Man skal ha med nødvendig utstyr og nok drivstoff, særlig under kyst- og havseilas. Sikkerhetsregler skal følges. Instrumenter bør være kalibrerte og anvendes aktivt under regatta. Ikke minst må riggen være satt rimelig riktig - om man har ambisjoner om å hevde seg i konkurransen med andre båter.

Starten

Mange båter har mye å hente på å trene starter. Seiler du 30 sekunder etter de andre båtene over startlinjen, kan løpet være kjørt allerede før regattaen har kommet skikkelig i gang. Når båter passerer startlinjen mer enn minuttet etter at skuddet har gått, skal det svært mye til å hente inn dette. Fri vind er ofte helt avgjørende etter start, og starter man i en vegg av turbulens etter de andre båtene, kan et minutt fort bli til fem ved målpassering. God planlegging og komunikasjon om bord er helt avgjørende for å sikre gode starter i felter med mange båter. Farten skal fortløpende avpasses konkurrenter mens nedtelling pågår.

Trening

Litt trening er nødvendig om man skal hevde seg helt i toppen. Det må sikres at alle i mannskapet har en klar forståelse av egne oppgaver og  andres oppgaver, og dette må innøves. eXpence har satt oppgavefordeling i system, og er blant båtene som kan sees på fjorden i treningsmodus utenfor regattadagene.

Ove vil sikkert kunne repeterte noen av tipsene fra første kursdag i august 2016, før han fortsette med seiltrim, meterologiske analyser, strømanalyse og taktiske analyser.

Tekst og foto: Geir Tufteland

Fritidsskipper,  D5L - kurs

23. februar 2017 starter et D5L-kurs i Vågsbygd. Dette er et kompaktkurs over 12 dager.

VSF medlemmer får delta med redusert kursavgift ved påmelding før 31. januar.

NOK 18 500 inkl. bøker og alle eksamen. Ordinær pris er NOK 22470,-.

Brosjyre-NMKS-2017.pdf

Kompaktkurs-D5L-KRISTIANSAND-med-D5-tillegg-Vren-2017.pdf

Utstyrspakke-til-D5L-D5-rev.-2017.pdf

Har du spørsmål om kurset, kontakt Øyvind Karlsen; Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Fritidsskipper,  D5L - kurs

15. september starter et D5L-kurs i Vågsbygd. Dette er et kompaktkurs over 12 dager.

VSF kan få 15% rabatt på kursprisen for 8 moduler slik: 19.000 x 15 rabatt = 16.150,- per medlem.  Alle bøker og kart er inkludert. I tillegg kommer eksamensavgiftene med kr.495,- pr- skriftlig eksamen. Mer info her;

Brosjyre-NMKS-2016.pdf

Kompaktkurs-D5L-Kristiansand.pdf

Utstyrspakke-til-D5L-D5.pdf

Påmelding til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Lavterskel seilkurs for regattaseilere

Ove Bessesen.

Tirsdag  30. august kl. 17.30.

Tips og hint for å øke kompetanse og glede med å seile regatta. Kurset vil gå over 2-3 kvelder, og første kurskveld blir førstkommende tirsdag.

Forberedelse før regatta, Rigge båt, Banevalg, Taktikk, Seil og trimm og Debrif etter målgang

Nybegynnerkurs i Optimistjolle seiling

august-september

for barn i aldersgruppe 8-10 år.

Mer informasjon her;  Nybegynnerkurs Optimist 2016

Innføringskurs i seiling for kvinner

Vågsbygd seilforening arrangerte Innføringskurs i seiling for kvinner i månedsskiftet mai-juni. Kursleder var Morten Moe. Kurset var en lett blanding av teori og praksis fordelt over to ettermiddagsøkter. Den andre kursdagen ble avholdt ombord i båten til Jesper Magnussen, en X-43. Jesper meldte om en strålende seilas i varm bris. Etter bildene å dømme hadde deltagerne - Cathrine Mørch, Anne Mørch, Gerd Kristensen, Linda Greftegreff Bø, Ingvild Mulen og Kirsti Kvarsnes en fin kveld på fjorden;

Damekurs

ICC

Vågsbygd seilforening tilbyr kurset ICC - International Certificate of Competence i løpet av våren 2016. ICC er anerkjent som et internasjonalt båtførersertifikat, og mange utleiere av båter krever en slik dokumentasjon av leietakere som selv ønsker å være skippere. 18 land er knyttet til ordningen. Krav til forkunnskaper er båtførerprøven.

Informasjonsmøte skal avholdes på Seilsenteret 3. mai kl. 19.00. Er du interessert, ta kontakt med Øyvind Karlsen og spør om det er plass; Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Båtførerprøven

Kurs ble arrangert vinteren 2016 over tre kvelder. Kursleder var  Einar Øslebye.

InformasjonsposterA3 Informasjonsposter

Innføring i seiling med Optimist

VSF avholdt i august 2015 et nybegynnerkurs i optimist-jolleseiling for barn i aldersgruppe 8-12 år. Teori og øvinger over syv dager a to timer. Ronny Rognhaugen var kursinstruktør.

Bilder fra kurset: Seilkurset_bilder.pdf

Poster: Nybegynnerkurs_Optimist_Poster.pdf