Henrik Dahl (1941-2016)

Henrik Dahl døde 3. januar 2016.

En markant, kunnskapsrik og entusiastisk personlighet har gått bort.

Henrik har hatt et rikt liv med ektefellen Jenny, barna – Signe, Ingvill og Grete – svigersønner og barnebarn. Han har hatt et interessant yrkesliv som foreleser og forsker i statistikk og sannsynlighetsregning på ADH, HiA og senere UiA. Andre får skrive historien fra den delen av livet hans. Det er som seileren vi kjenner ham best.

Henrik Dahl 2

Henrik var i mange år aktiv på regattabanen i egne båter, og hadde en stor porsjon konkurranse mentalitet. Han hadde fått polio i 5 års alderen, og den ene armen og hånden var preget av dette og gav ham et fysisk handicap. Han lærte seg å leve med dette. I ungdomstiden var han spesielt interessert i seilflyging, men denne interessen måtte vike da han etter hvert ble seiler. Faren bygde hans første båt. Seiling med en svak hånd og arm kan være krevende i mye vind, men når han hadde mannskap om bord til å håndtere skjøter og bras, kunne han kunne konsentrere seg om ror og veivalg.

Henrik har vært medlem i Vågsbygd Seilforening siden stiftelsen i 1986. Han var en dyktig regattaseiler. Som alle andre på banen, likte han seg naturligvis best når det gikk bra under konkurransen, men resultatet var ikke avgjørende for ham. Han kunne også tidvis komme et godt stykke ned på resultatlisten, uten at det i vesentlig grad påvirket humøret. Det var opplevelsen, nærkontaktene med elementene og kameratskapet med eget mannskap og andre seilere som gav ham glede. Han var engasjert og ivrig i analyse av dagens seilas etter at alle båtene hadde klappet til kai, og han bidro aktivt i diskusjonen omkring strømsystemer, vindskift og alternative veivalg.

Henrik hadde ikke den største båten i flåten, men for enkelte av oss kan seilglede være omvendt proporsjonal med lengde på båten. Han slapp eksempelvis de helt store økonomiske bekymringene rundt utskifting av seilgarderobe. Alle skippere erfarer at tilgang på mannskap varierer, og båten var håndterbar for en person i mellomvind. Vi husker særlig hans Elvstrøm 24, som han selv var svært begeistret for. Etterhvert kjøpte han en Hanse 29, som fikk navnet Henny – en kombinasjon av hans eget navn og ektefellens - Jenny. På hytta i Arendals skjærgård hadde for øvrig også opp gjennom årene han mange små joller og brett som han brukte til opplæring og hygge for barn og barnebarn.

Han var en mester i å pønske ut nye fiffige patenter, som kunne gjøre livet om bord i båten enklere. Alle disse små detaljene delte han med alle som var interesserte. Kunne livet om bord bli enklere for ham, ja så kunne det bli enklere også for oss. Henrik og Jenny var som regel tilstede når VSF arrangerte fester, enten det var til nyttårs, St. Hans eller andre tilstelninger. Henrik bidro til innholdet med å fortelle små historier, anekdoter eller taler.

Henrik opplevde en del sykdom og motgang, og var i perioder fraværende i seilforeningen. Men, så var han der plutselig igjen – på brygga – blid som før. Han kunne bli lettere vemodig når han fortalte om salget av Henny. Pengene hadde gått med til opparbeiding av vinterhage og hage. Det var litt forsmedelig for en ihuga seiler. Men, han kom stadig innom seilforeningen på onsdager for å se båtene komme inn etter regattaen, og han koste seg med ei pølse og ei Cola. Og humoren var på plass; han hadde i det minste lakrisbåter, sa han, og trakk fram en pose fra jakkelomma.

Vinteren 2015 fremla han imidlertid planer om innkjøp av ny båt – en Phobos 25, og sannelig kom han – 75 år gammel – på forsommeren 2015 til brygga på Bredalsholmen med ny båt! Han ville veldig gjerne oppleve noen gylne turer på sjøen igjen. Det gjorde han da også i løpet av sommeren, men det var ganske synlig at sykdommen gav han store begrensninger i håndteringen av båten. Hans helsetilstand var svak. Han hadde tungt for å puste, og trengte ganske lang tid på å gå langs bryggene. Til tross for dette, han hadde glimt i øyet. Henrik hadde en sterk vilje. Han var en fighter, en skipper som inspirerte og som fortatt inspirerer til å tørre å gjøre det man setter høyt. Han var en allsidig og fargerik personlighet, kunnskapsrik, raus, et muntrasjonsråd - en ivrig seiler på sjøen og på livets hav.

Henrik Dahl ble bisatt i Oddernes Kapell fredag 8. januar kl. 10.00.  Det ble lagt ned en bårebukett med sløyfe fra Vågsbygd Seilforening. På sløyfen stod det: «Fra seilvenner i Vågsbygd Seilforening. Du vil bli savnet».

Vi lyser fred over Henrik Dahls gode minne.

Eivind Hugo Strømme

Øyvind Karlsen