Neste aktiviteter

Ingen hendelser

Nyhetsbrev


Motta nyhetsbrev fra
Vågsbygd Seilforeing

Skipper på eXpence

Tekst og Foto: Geir Tufteland

 

Ove og resten av laget i eXpence har i 2016 stort sett vunnet alle lokale og regionale regattaer båten har deltatt i. Også tidligere år har båten vært på toppen av resultatlistene, både lokalt og regionalt. eXpence har også svært gode resultater å vise til i regattaer lenger nord-vest og nord-øst i landet. Ove  har derfor svært gode forutsetninger for å gi andre gode råd og tips om hvordan båtfart kan økes og hvordan man fortløpende bør tenke for å sikre gode veivalg i en regatta. Det første kurset i en rekke på tre ble avholdt i august 2016. Da fortalte Ove om ambisjonsnivå og forberedelse til regatta.

Ove Bessesen Ove Bessesen

 

Ambisjonsnivå

Det som er viktig for skippere å tenke gjennom før sesongen starter er å avklare med mannskapet hva som skal være sesongens mål og hva som skal være ambisjonsnivået på regattabanen. Her finnes det jo ingen fasitsvar som passer for alle, kun løsninger som passer for det enkelte lag. Ønsker man å ha en hyggelig kveld på fjorden sammen med andre båter og ikke bryr seg vesentlig om plasseringen på resultatlisten, ja da er det gode muligheter for å lykkes nettopp med det. For mange kan frisk luft etter en lang arbeidsdag og det sosiale møtepunktet på bryggen akkurat det man er fornøyd med. Har man  høyere ambisjoner, rent sportslig, bør disse ambisjonene formuleres og vurderes. Hva skal til for å oppnå dem?

 

Forberedelse til regatta

Ove har absolutt ingen nedsettende kommentarer om skippere  og lag som hygger seg på regatta uten å hevde seg i øvre del av resultatlisten . Men, det er vel et faktum at alle som deltar i en regatta forsøker å gjøre så godt de kan - der og da. Innholdet i kurset er tilpasset seilere som søker forbedringer i egne prestasjoner og resultater. Tips som fremkom på første kurskveld i august var blant annet båtens vekt. Har du 500 liter diesel på tanken, da er ikke båten helt  i regattamodus. Har båten groe og rur under vannlinjen før høstens seilaser, vil du kunne miste mange plasser dersom konkurrenstene har fått rengjort og vasket båten under vannlinja. Et 20 kilos dregg i baugen med 20 meter kjetting er nødvendig på langtur om sommeren, men vurder å ta den ut når du skal seile regatta. Det er viktig å søke vektreduksjon av utstyr og inventar, men ikke bli fanatisk. Man skal ha med nødvendig utstyr og nok drivstoff, særlig under kyst- og havseilas. Sikkerhetsregler skal følges. Instrumenter bør være kalibrerte og anvendes aktivt under regatta. Ikke minst må riggen være satt rimelig riktig - om man har ambisjoner om å hevde seg i konkurransen med andre båter.

 eXpense4

Starten

Mange båter har mye å hente på å trene starter. Seiler du 30 sekunder etter de andre båtene over startlinjen, kan løpet være kjørt allerede før regattaen har kommet skikkelig i gang. Når båter passerer startlinjen mer enn minuttet etter at skuddet har gått, skal det svært mye til å hente inn dette. Fri vind er ofte helt avgjørende etter start, og starter man i en vegg av turbulens etter de andre båtene, kan et minutt fort bli til fem ved målpassering. God planlegging og komunikasjon om bord er helt avgjørende for å sikre gode starter i felter med mange båter. Farten skal fortløpende avpasses konkurrenter mens nedtelling pågår.

 

Trening

Litt trening er nødvendig om man skal hevde seg helt i toppen. Det må sikres at alle i mannskapet har en klar forståelse av egne oppgaver og andres oppgaver, og dette må innøves. eXpence har satt oppgavefordeling i system, og er blant båtene som kan sees på fjorden i treningsmodus utenfor regattadagene.

Våre sponsorer




Webløsning ©2013 av Web Norge basert på Joomla 2.5