9. juni: Registering Mat og musikk på Bredalsholmen

10. Juni; Start fra  sundet mellom Bragdøya og Andøya, Kristiansand

Fredag 20. mai

Det var stinn brakke og høy stemning på Bredalsholmen kvelden før den tradisjonsrike Flødeilasen. Regattakomiteen hadde, i samarbeid med Andøya Vel, hyret inn New Orleans Jazz Cab, som spilte gladjazz/dixieland kvelden gjennom.  Det var 41 startende båter i årets Flødeseilas. Det ble en relativt fuktig og kald affære i år med en god del regn og tåke. 26 båter fullførte regattaen.

Resultater her.

Før regattaen__________________________________________________________________

Mer om programmet: her

Regattasjef Bjørn Stien på bryggekanten

Tekst: Geir Tufteland

Foto: Magne Klann og Geir Tufteland

Vågsbygd Seilforening og Lillesand Seilforening er, som i tidligere år,  arrangør-foreninger. Regattaen starter tradisjon tro ved Bredalsholmen/Vågsbygd seilforening og har målgang i Lillesand havn. Bjørn Stien er Regattasjef. Vi har slått av en prat;

Bjørn, hvem kan delta?

Alle kan delta. Dette er en regatta både for drevne regatta seilere og for turseilere. Det kreves ingen regattaerfaring for å delta, men vi anbefaler at alle gjør deg kjent med sjøveisreglene, eller kontakter en av seilforeningene for å få noen enkel tips og råd før start. Regattadeltagerne deles som vanlig inn i klasser etter NOR- rating måltallet til den enkelte båt. Det er en egen klasse for turseilere, som også vil seile med et måltall. Båtene i turklassen vil seile et kortere løp enn regatta klassene i NOR-rating-systemet.

Det legges stor vekt på at dette skal være et sosialt arrangement med muligheter for å utveksle erfaringer i et trygt miljø. Det oppfordres til å delta, både på fredag kveld før regattaen, og lørdags kvelden i Lillesand - til hyggelig samvær med seilerkolleger.

Bjrn

Bjørn Stien er regattasjef

Hvor går løpet?

Regattaen starter, tradisjon tro, ved Bredalsholmen i Kristiansandsfjorden. Vi seiler en liten runde på byfjorden i Kristiansand, før vi seiler gjennom Randesund.

Flden1

Deretter er løpet fritt opp mot Lillesand, innenfor de krav til rundinger som settes av Regattakomiteen. Vindstyrke og vindretning vil påvirke banevalget, men tidligere er det lagt inn runding av Gåsa og Reierskjær, før målgang i Lillesand. Avkortning av løpet er mulig ved Saltholmen.

Flden10

Elleville runder Gåsa

Reierskjr

Runding Reierskjær

Det er jo noen åpne havstrekk mellom Kristiansand og Lillesand. Kan du si noe om risiko og sikkerhetskrav?

Dette er farvann som er godt kjent for de fleste seilere, men hensyn skal selvfølgelig tas. Regattaen går relativt nær kystlinja, og noen deltakere har fått landkjenning. Men normalt medfører ikke seiling i dette området noe stor risiko. Banen passer for alt fra store båter, ned til store joller. Selvsagt er det skippers ansvar å velge om han skal starte, om det skulle være noe annet enn Flødeføre.

Flden8

Målgang i Lillesand

Bjorn Stien2

Bjørn Stien - klar til å ta imot Flødeflåten på Bredalsholmen.