lør sep 01
Seilingens dag

lør sep 08
Bøddelen

Flødeseilasen starter ved Bredalsholmen i Kristiansand, og har målgang i Lillesand havn. Vågsbygd Seilforening og Lillesand Seilforening er arrangør-foreninger. Det legges stor vekt på at dette skal være et sosialt arrangement med muligheter for å utveksle erfaringer med andre seilere. Det oppfordres til å delta på fredag kveld før regattaen, og lørdags kvelden i Lillesand - til hyggelig samvær med seilerkolleger.

2018

Vågsbygd Seilforening og Lillesand Seilforening er, som i tidligere år,  arrangør-foreninger. Regattaen starter tradisjon tro ved Bredalsholmen/Vågsbygd seilforening og har målgang i Lillesand havn. Årets Flødeseilas avholdes lørdag 2. juni.  Det blir som vanlig samling på Bredalsholmen dagen før dagen - 1. juni.

1. juni: Registering Mat og musikk på Bredalsholmen

2. juni; Start fra  sundet mellom Bragdøya og Andøya, Kristiansand

Hvem kan delta?

Alle kan delta. Dette er en regatta både for drevne regatta seilere og for turseilere. Det kreves ingen regattaerfaring for å delta, men vi anbefaler at alle gjør deg kjent med sjøveisreglene, eller kontakter en av seilforeningene for å få noen enkel tips og råd før start. Regattadeltagerne deles som vanlig inn i klasser etter NOR- rating måltallet til den enkelte båt. Det er en egen klasse for turseilere, som også vil seile med et måltall. Båtene i turklassen vil seile et kortere løp enn regatta klassene i NOR-rating-systemet.

Det legges stor vekt på at dette skal være et sosialt arrangement med muligheter for å utveksle erfaringer i et trygt miljø. Det oppfordres til å delta, både på fredag kveld før regattaen, og lørdags kvelden i Lillesand - til hyggelig samvær med seilerkolleger.

Hvor går løpet?

Regattaen starter, tradisjon tro, ved Bredalsholmen i Kristiansandsfjorden. Vi seiler muligens en liten runde på Byfjorden i Kristiansand (jf. seilingsbestemmelser eller kunngjøringer fra Regattakomiteen), før vi seiler gjennom Randesund.

Flden1

Deretter er løpet fritt opp mot Lillesand, innenfor de krav til rundinger som settes av Regattakomiteen. Vindstyrke og vindretning vil påvirke banevalget, men tidligere er det lagt inn runding av Gåsa og Reierskjær, før målgang i Lillesand. Avkortning av løpet er mulig ved Saltholmen.

Flden10

Elleville ved Gåsa

Reierskjr

Reierskjær

Det er jo noen åpne havstrekk mellom Kristiansand og Lillesand -  risiko og sikkerhetskrav;

Dette er farvann som er godt kjent for de fleste seilere, men hensyn skal selvfølgelig tas. Regattaen går langs kystlinja, det er som kjent mange skjær i sjøen.  Risiko avhenger blant annet av båtens beskaffenhet, skipperens og mannskapets dyktighet, vær og vind. Det skippers ansvar å velge om han skal starte, eller avbryte seilas.

Flden8

Målgang i Lillesand

Kunngjøring om regatta

Nødprosedyre

___________________________

9. juni: Registering Mat og musikk på Bredalsholmen

10. Juni; Start fra  sundet mellom Bragdøya og Andøya, Kristiansand

Fredag 20. mai

Det var stinn brakke og høy stemning på Bredalsholmen kvelden før den tradisjonsrike Flødeilasen. Regattakomiteen hadde, i samarbeid med Andøya Vel, hyret inn New Orleans Jazz Cab, som spilte gladjazz/dixieland kvelden gjennom.  Det var 41 startende båter i årets Flødeseilas. Det ble en relativt fuktig og kald affære i år med en god del regn og tåke. 26 båter fullførte regattaen.

Resultater her.

Programmet: her