tir aug 20 @17:00 - 09:00PM

lør sep 07
Bøddelen - Regatta

Fldeseilasen 2019

Lørdag 15. juli - arrangerte Vågsbygd seilforening Bredalsholmen maritime dag og Flødeseilasen.

Regattakomite; Børge Mosgren (regattasjef), Nils Vidar Stray, Ole Stian Øslebye og Bengt de Vylder Larsen

Flødeseilasen ble i år seilt med start og målgang ved Bredalsholmen i Kristiansand. Det var påmeldt 25 båter. Disse kom fra Mandal seilforening, Søgne seilforening, Vågsbygd seilforening, Christianssand seilforening, Lillesand seilforening og Arendal seilforening.

På land var det aktivitet for hele familien med natursti, seiling og fiskekonkurranse. Sjøspeideren fra 7. Kristiansand stilte med seilskøyter og firlinger. Besøkende fikk mulighet til å bli med en tur ut på fjorden i firlingene. Med jevne mellomrom drønnet det fra medbrakt kanon.

Bredalsholmen dokk- og fartøyvernsenter hadde åpent hus, hvor også Bragdøya kystlag var på plass. Redningsselskapet hadde åpen Redningsskøyte, og Politibåten var innom og testet sirenene.

Bredalsholmen

Løpet i Flødeseilasen var lagt gjennom Randesund, ut Kvåsefjorden og deretter opp til - og rundt -  Flekkerøya, men pga. relativt sterk vind ble løpet avkortet og lagt til Kristiansand-fjorden, med start ved Steinsundet, runding ved Kirkeboen, syd for Varodbroa, deretter øst for Dvergsøya og ut til runding ved stake ved Oksøy, passering vest for Kinn, og deretter inn rundt Bragdøya, runding babord, målgang Steinsundet.

info

Start

I klasse NorRating Høy var det syv deltagende båter. Vinner ble SY Tempo - First 36,7 - med Rune Pedersen fra Vågsbygd Seilforening som skipper. SY Tjangs og SY Almaizi kom på hhv. 2. og 3. plass.

I NorRating Lav var det seks deltagende båtyer. Vinner ble SY Mer - en Dufour 32 Classic - med Mogens Eskesen fra Søgne seilforening som skipper. SY Bitpro og SY Fixit seilte inn til hhv. 2. og 3 plass, begge disse Albin Express.

I klasse for Tur og Familie var det god deltagelse, med ni båter. Vinner ble SY Kristina med Øystein Nilsen fra Vågsbygd Seilforening som skipper. SY Otilie og SY Caramba kom på hhv. 2. og 3. plass.

I klasse for Shorthand vant SY Soul Kitchen med Pål Widem fra Arendal Seilforening.

SY Tempo ii

SY Tempo fra Vågsbygd seilforening, vinner av klasse Nor Rating høy.

SY MER

SY Mer fra Søgne seilforening; Vinner av klasse Nor Rating lav.

Det var i år satt opp en egen skøyteklasse. Det kom bare en deltager, men den var til gjengjeld meget stor. SY Boy Leslie fra Arendal måler hele 79 fot og veier 49 tonn.  Den ble bygget ved verftet Sanders & co i Galmpton Creek i 1911, og seilte de første årene som britisk tråler.

Boy Leslie

23 båter fullførte seilasen.

Alle resultatene her